13 oktober 2017

Vrijdag de dertiende, een gevreesde dag voor velen. Toevallig is dertien mijn lievelings- of misschien zelfs wel mijn geluksgetal. Vandaag werd opnieuw bewezen dat vrijdag de dertiende goed bij mij past.

De taaltoets ging niet door had mijn mentor besloten. Dat vinden de kinderen natuurlijk helemaal niet erg. Ik moest wel halsoverkop werkbladen gaan kopiëren, maar dat ging gelukkig goed. De kinderen van de andere groep 4 kwamen al snel naar het lokaal. Mijn klas werd nog even door mijn mentor aangesproken, geen idee of het positief of negatief was… De andere groep 4 kreeg ondertussen alvast de opdracht om de blokkaart in te vullen, het rekenschrift klaar te leggen en als laatste in de kring zitten. Daar waren ze heel verbaasd over. Ik ga tenslotte nooit in de kring zitten, maar ik wilde de Jenaplanleerkracht in mij naar boven halen (ik moet immers afstuderen op een Jenaplanschool). Gelukkig ging dit aardig snel en was mijn groep 4 al snel in de klas en kring.

De kring was handig omdat de kinderen dingen in het lokaal moesten gaan meten. Dingen van 1, 2, 3 en 5 meter kwamen aan de orde. De kinderen konden allemaal redelijk goed inschatten hoe lang iets was. Die meetlat van een meter gebruiken was natuurlijk helemaal geweldig, dus de aandacht was enorm. Ik herhaalde nog een klein stukje van de vorige les en daarna mochten ze in stilte aan de slag. Zodra ik een geluidje hoorde, zei ik dat ik het stil wilde hebben (ik leek net een heks voor mijn gevoel), maar ik herhaalde het toch een paar keer. En wat er gebeurde… Ik hoefde gewoon niks meer te zeggen over het volume. Super fijn! Dit ga ik zeker de volgende instructies ook zo aanpakken.

Met spelling hadden we een herhaling over de ‘ei’ en de ‘ij’. Ik zei een woord en de kinderen moesten laten zien of het over de ‘ei’ of de ‘ij’ ging. Bij de ‘ij’ (lange ij) moesten ze op de stoel staan en bij de ‘ei’ (korte ei) moesten ze op de grond gaan zitten. Dit vonden ze erg leuk om te doen. Daarna mochten ze weer aan de slag in het werkschrift en dat ging echt super!

Met taal deden we een soortgelijk spelletje en dat was wederom een succes. Er was enige verwarring over het werkblad (waarschijnlijk door de vraagstelling), maar uiteindelijk ging taal ook rustig door.

We hadden nog veel tijd over, want wie stil doorwerkt, is snel klaar. Ik besloot dus om een spelletje te doen en er was een leerling gekozen die het spelletje mocht bedenken. Het werd ‘tik tik wie ben ik’. Heel leuk om daar de instructie mee af te sluiten.

Tijdens het blokuur ging het werken ook goed. Ze hadden veel af en mochten tussendoor fruit eten. Ik besloot dat ze hard genoeg hadden gewerkt en een filmpje mochten zien. Ik dacht aan het thema van de Kinderboekenweek; griezelen. Ook zijn de kinderen al bezig met halloween, want sommige kinderen vieren dit. Ik liet een liedje zien dat ik vroeger altijd hoorde op vakantie in de kinderdisco. M-kids  met Halloween. De kinderen vonden het heel raar, maar wel erg leuk (uiteindelijk).

Mijn mentor vroeg of ik mee ging met de gym. De kinderen gingen vrij gymmen. Dat wil zeggen dat heel veel materialen klaar worden gezet en dat de kinderen zelf maar uit moeten vogelen wat ze willen gaan doen. Ik heb voetballers gezien, ringzwaaiers en nog een paar dingen. Heel erg leuk om de kinderen in een vrijere situatie te zien. En gelukkig hoefde ik niet mee te gymmen.

Kortom, vrijdag de dertiende mag wat mij betreft vaker zijn.

 

- Juf Wendela