1 november 2017

Een collega kwam ons lokaal binnen en vroeg of wij de stamgroepavond leuk vonden. Ik reageerde heel snel met ja. Nou dat was duidelijk, haha. Mijn mentor wilde nog een grapje maken, maar ik was te snel met ja zeggen. Ik zei dat ze dan maar wat sneller had moeten reageren. Even stond de tijd stil, want ik schrok van mijn opmerking. Hij was grappig bedoeld, maar mijn grapjes komen soms kort uit de bocht. De collega zei gelukkig met een lach dat ik me al goed thuis voelde hier. Mijn mentor lachte gelukkig mee. Pfiew… haha

 

Alle kinderen kwamen vrolijk binnen. Ze hadden gister een leuke stamgroepavond vertelde ze en sommigen hadden ook Halloween gevierd waar ze vrolijk van waren geworden (want gratis snoep en mensen bang mogen maken). Met de instructie waren de kinderen erg druk en veel aan het praten over van alles en nog wat. De kinderen hadden weer moeite met opstarten. Uiteindelijk begonnen we met de klokken. Ik vroeg welke soort klok er nog meer is op de (ronde) analoge klok na die ik als voorbeeld gebruikte. Mocht je het nog niet weten, er zijn ronde vierkante en zelfs gek-gevormde klokken. Uiteindelijk wist een leerling de wekker te noemen en had hij een mooi bruggetje gemaakt naar de digitale klokken. De kinderen wisten al snel hoe de hele uren werkte en ze gingen aan de slag.

 

Na rekenen en taal ging ik terug naar groep 3 en mijn mentor ging verder met groep 3 omdat een leerling werd geobserveerd en ze wilde daar graag zelf bij zijn. Ik ging met groep 3 een leesspelletje doen. Ze moesten een aantal woorden maken en daarna moesten ze met de gemaakte woorden rondlopen op de muziek. Ik koos voor het liedje; Theo Theo wat raar. Als ik het muziekje stopzette moesten ze iemand zoeken en elkaars woorden lezen. Super leuk!

 

Daarna kwamen alle kinderen terug en gingen ze in groepjes lezen. Ik hielp een groepje en met de tweede ronde liep ik een beetje rond. Daarna mochten ze fruit eten en stuurde ik ze naar buiten. Daar heb ik gepraat met een nieuwe stagiaire die ook gaat afstuderen en die ook dezelfde minor heeft gedaan. Leuk dat ik niet meer de enige ben die gaat afstuderen!

 

Na de pauze en het zelfstandig werken gingen de kinderen voor het eerst werken in de keuzeblokuur. De kinderen gingen proefjes doen, een filmpje maken, een tuin ontwerpen, noem maar op. Ik zat vooral bij de kinderen die gingen calligraferen/handletteren. Ze vonden het erg leuk, maar ze waren ontzettend streng voor zichzelf. Ik hoefde niet eens de juf te spelen. Hopelijk de volgende keer wel weer, want zo streng hoeft ook weer niet!

 

- Juf Wendela