8 september 2017

Wauw. De tweede week is voorbij gevlogen (toevallig dat het thema vogels is) en wat een leuke dag was het vandaag. De kinderen hebben het hartstikke goed gedaan! Ze kwamen al enthousiast binnen en hebben hun blokkaart gepakt en de planning overgeschreven die op het digibord stond. Mijn deel van groep 4 kwam iets later binnen dus de andere groep kon mij nog goed verstaan. Mijn groep had de opdracht in de gaten en heeft meteen hetzelfde gedaan.

 

Op mijn tafel stonden bouwwerkjes van de leerlingen, erg leuk maar niet heel handig. De leerlingen mochten het dus even snel opruimen. Vonden ze natuurlijk niet erg, dan hoeven ze niet naar de instructie te luisteren. Ik was de opdrachten aan het uitleggen en daarna heb ik voor het eerst met de zwakke rekenaars aan de instructietafel gezeten. En wat was de klas stil! Ik was heel erg verbaast. Zelfs die ene meesterleerling waar ik over vertelde was stiller dan normaal! En de zwakke leerlingen hebben het supergoed gedaan!

 

We gingen verder met taal. Eigenlijk zou mijn mentor deze instructie even doen, omdat ik het niet helemaal begreep hoe ik het handig kon aanpakken. Mijn mentor had het echter te druk met haar groep waardoor ze niet meer kon komen. Ik besloot het zelf te doen en deed de eerste opdracht klassikaal, geheimschrift leren door letters te veranderen. De tweede opdracht was ook geheimschrift, maar dan anders. Je verandert de volgorde van de letters en dan staat er een nieuw woord. dus kat wordt tak of las wordt als.

 

Deze opdrachten waren best wel lastig maar bij de meeste groepjes (ze mochten samen puzzelen) hadden het goed begrepen. Ik vroeg tussendoor nog even of er leerlingen zijn met dyslexie. Soms is dat al bekend in groep 4. Veel leerlingen kenden het niet dus ik legde het uit. Dan vindt je taal en spelling erg lastig. De helft van de klas had dus dyslexie... Ik vervolgde het met dat je dan een aantal keer naar de dokter mocht voor je het lezen en de spelling. Gelukkig waren ze allemaal genezen van hun dyslexie, hihi.

 

Spelling ging erg snel Ze deden goed mee en snapte de opdrachten vrijwel meteen. Tijdens de pauze ging ik naar buiten met de leerlingen. Ik moest altijd naar buiten met stages dus deed nu automatisch hetzelfde. Toen ik weer binnen kwam, grapte mijn mentor dat ik niet naast haar gezien wilde worden. De volgende keer met regen blijf ik dus lekker binnen!

 

- Juf Wendela