22 september 2017

De dag begon goed met de bus die 5 minuten te vroeg wegreed. Gelukkig stopte de andere bus, die ik ook kon nemen, voor me. Ik was zelfs eerder op stage. Pech, maar tegelijkertijd ook geluk. Ik denk dat dit een goede omschrijving is van de hele dag, zelfs na stage verliep het op die manier.

Ik vroeg mijn mentor op het laatste moment nog of zij de instructies wilde geven, zodat ik haar kon observeren. Ik had haar tevens nog nooit les zien geven. Ze reageerde een beetje knorrig. Dat wilde ze wel doen, maar dat had ik toch echt eerder moeten vragen.

Tijdens haar instructies heb ik veel aantekeningen kunnen maken en veel leuke dingen gezien! De kinderen waren heel anders dan bij mij. Ze probeerde niks uit en luisterden gewoon naar mijn mentor. Mijn mentor wilde starten met rekenen, maar ik was het materiaal vergeten klaar te zetten. Gelukkig nam ze me niks (hard op) kwalijk en liet het een leerling halen.

Daarna was de spellingdictee aan de beurt. Ik was vergeten om de handleiding te pakken waar de woorden instonden. Snel even halen dus… Tijdens het dictee mocht ik alvast dingen uitzoeken voor taal, omdat ik daar voor de start van de dag geen tijd voor had. Ik kon de goede schriften nergens vinden…

Toen ik even weg was om bij groep 3 te helpen (ik moest het materiaal op het digibord starten, want het lukte de leerkracht niet), kwam ik terug en zag ik dat de kinderen buiten waren geweest. Ik snapte het wel, ze hadden natuurlijk een lange dictee achter de rug. Toen ik weer op mijn krukje zat, vertelde een leerling dat ze een eekhoorn zagen! Die had ik ook willen zien…

Tijdens de gym wat mijn mentor naar het bos had verplaatst, deden de kinderen levend stratego. Heel leuk natuurlijk, maar toen we klaar waren en 6 leerlingen na 10 minuten nog niet terug waren, besloot ik ze te gaan zoeken. Ik wist niet dat het bos nog zo groot was en ik had hakken aan. Mocht je het nog niet weten, lopen in een bos met hakken is niet al te handig. Ik zag er uit als Bambi die net leerde lopen…

 

- Juf Wendela